Zamnknij

Radoscteatrujp.pl

Radoscteatrujp.pl
single page image

Lista lekcji

TEATRALNE LEKTURY

Lista dostępnych lekcji

KLASY IV-VIII

Gdzieś tam jest moja róża… – Antoine de Saint-Exupery, Mały Książę

Lekcja poświęcona jest uczuciom, które łączyły Małego Księcia i Różę. Zajęcia pozwalają spojrzeć na bohaterów bez zbędnego patosu, z dystansem, a nawet odrobiną humoru i ironii.

 

Zaczął więc od zwiedzania tych planet… – Antoine de Saint-Exupery, Mały Książę

Razem z Małym Księciem zwiedzimy planety i spotkamy się z ich mieszkańcami. Skonstruujemy z naszych ciał rzeźby. Dowiemy się czym jest monolog wewnętrzny i za jego pomocą poznamy myśli i odczucia bohaterów. A gdyby tak Król i Próżny zobaczyli się pewnego dnia na ulicy?

 

Możesz jeszcze uniknąć mojego losu… – Charles Dickens, Opowieść wigilijna

Czym jest przemiana? Jak można ją przedstawić za pomocą gestów i mimiki? Co by było gdyby…? Uczniowie na zajęciach szukają metafor, kreują rzeźby, odgrywają pantomimy, szukają alternatywnych rozwiązań. Może Scrooge zdołałby uniknąć wizyty duchów, gdyby wcześniej podjął inną decyzję?

 

Kiedy usłyszał, że pani, z którą się zaprzyjaźnił, jest groźną czarownicą, poczuł się jeszcze gorzej… – Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa

Lekcja poświęcona tematowi zdrady, złych wyborów i ich konsekwencji. Jak nasze złe wybory mogą wpływać na nasze życie? Czy zawsze można cofnąć czas? Uczniowie tworzą rzeźby i etiudy dźwiękowe, próbując zrozumieć motywy, którymi kierują się bohaterowie.

 

Pewnego dnia będziesz jednak dostatecznie stara, aby znowu do bajek wrócić – Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa.

Lekcja wprowadza w świat dziecięcych wyobrażeń i poglądów. Wyzwala kreatywność, pozwala przez chwilę zapomnieć o otaczającej nas rzeczywistości i jeszcze raz powrócić to baśniowego świata Narnii. Dużą rolę w lekcji odgrywają muzyka, dźwięk, rzeźba, gest, słowo.

 

Nikt już nie mógł sobie z nim poradzić… – Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa

Zajęcia, i postać Alojzego, są okazją do refleksji na temat zła w świecie. Czym jest zło? Jak możemy je wpuścić do środka? Czy może nas zniszczyć? Po energicznej i radosnej rozgrzewce uczniowie wykreują uosobienie zła, wykonają rzeźby i instalacje.

 

Pozostałe lektury: 

Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo. Czerwone krzesło

Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród

Ferenc Molnar, Chłopcy z placu broni

Lewis Carroll, Alicja w krainie czarów

Dorota Terakowska, Władca Lewawu

Astrid Lindgren, Bracia Lwie Serce

Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza

Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów

Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze

Aleksander Fredro, Zemsta

Adam Mickiewicz, II część Dziadów

Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec

Poezja Wisławy Szymborskiej

Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego

Suzanne Collins, Igrzyska śmierci

Éric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża

 

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE:

Sofokles, Antygona

Sofokles, Król Edyp

William Szekspir, Makbet

Juliusz Słowacki, Kordian

Stanisław Wyspiański, Wesele

Władysław Stanisław Reymont, Chłopi 

Michaił Bułhakow, Mistrz i Małgorzata

Zofia Nałkowska, Granica

Franz Kafka, Proces

Sławomir Mrożek, Tango

 

Chciałbyś warsztaty z innej lektury? Wyślij tytuł.